Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Ο πρώτος σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές μια εννοιολογική επισκόπηση των στατιστικών και οικονομετρικών μεθόδων επεξεργασίας και ανάλυσης δεδομένων δίνοντας έμφαση στην επιλογή – ανάλογα με τα δεδομένα που διαθέτει ο ερευνητής – των κατάλληλων μεθόδων καθώς και στις προϋποθέσεις και διαδικασίες εφαρμογής τους. O δεύτερος σκοπός του μαθήματος είναι να συμβάλλει στην κατανόηση των διαδικασιών διερεύνησης των σχέσεων που επικρατούν μεταξύ διαφόρων μεταβλητών (που εκφράζουν χρονικά ή/και χωρικά φαινόμενα), δεδομένου ότι, η «αυξανομένη πίεση» που παρατηρείται για το σχεδιασμό και τη λήψη ορθολογικών αποφάσεων απαιτούν όλο και περισσότερο τη δημιουργία θεωρητικών και εμπειρικών μοντέλων στα οποία μπορούν να στηριχθούν οι παραπάνω αναλύσεις. Μετά από μια σύντομη υπενθύμιση των απαραιτήτων εννοιών της περιγραφικής στατιστικής, το 1o θεωρητικό μέρος του μαθήματος αποσκοπεί στην παρουσίαση και ανάλυση ειδικών θεμάτων της περιγραφικής – εξερευνητικής στατιστικής (exploratory analysis) ενώ το 2ο θεωρητικό μέρος επικεντρώνεται στις μεθόδους της επαγωγικής στατιστικής με βάση τις οποίες ο ερευνητής μπορεί να εξάγει αξιόπιστα συμπεράσματα και προβλέψεις. Μέσω της συστηματικής ανάλυσης αντιπροσωπευτικών παραδειγμάτων, έμφαση δίνεται στην εφαρμογή των μεθόδων καθώς και στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων σύμφωνα με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς που περιλαμβάνουν οι σχετικές στατιστικές μέθοδοι. Τα παραδείγματα που εξετάζονται αφορούν πραγματικά δεδομένα και μεγέθη προκειμένου οι φοιτητές να εξοικειωθούν με πολλαπλά θέματα του σχεδιασμού του χώρου.
Eξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες:
Γνώσεις
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες είναι σε θέση (ι) να κατανοούν τις έννοιες των στατιστικών μεθόδων και πιο συγκεκριμένα τον τρόπο, τις διαδικασίες / τεχνικές προετοιμασίας, επεξεργασίας και παρουσίασης των δεδομένων και αποτελεσμάτων, (ιι) να κατανοούν τα πλεονεκτήματα όπως και τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς των εξεταζόμενων στατιστικών μεθόδων.
Δεξιότητες
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες θα είναι σε θέση να προσδιορίζουν και να επεξεργαστούν κατάλληλους δείκτες για (i) την ανάλυση κοινωνικο-οικονομικών φαινόμενων, (ii) το σχεδιασμό έργων ανάπτυξης και γενικότερα το σχεδιασμό του χώρου καθώς και (iii) τη λήψη αποφάσεων. Επίσης θα έχουν αποκτήσει δεξιότητες στη χρήση στατιστικών πακέτων, όπως SPSS, EViews, και GeoDaSpace.
Ικανότητες
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες θα έχουν αποκτήσει:
(i) την ικανότητα εφαρμογής ενός ευρύ φάσματος κλασσικών και σύγχρονων στατιστικών και οικονομετρικών τεχνικών που επιτρέπουν την περιγραφή, ανάλυση και μοντελοποίηση χρονοσειρών ή / και χωρικών δεδομένων.
(ii) την ικανότητα προσαρμογής στις πραγματικές ερευνητικές και μελετητικές διαδικασίες ειδικά ως προς την αναζήτηση, την επεξεργασία και την ερμηνεία αξιόπιστων δεδομένων.
(iii) την ικανότητα ανάπτυξης κριτικής ανάλυσης μέσω της ερμηνείας στατιστικών αποτελεσμάτων και της αξιολόγησης πολύπλοκων και πολυδιάστατων εννοιών.
Το μάθημα αποσκοπεί:
- στην αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση του σχεδιασμού μιας επιστημονικής έρευνας, της μεθοδολογίας και των μεθόδων έρευνας. Η ανάπτυξη της γνώσης και της κατανόησης των υπο-διερεύνηση αντικειμένων προσφέρει ταυτόχρονα την δυνατότητα διεύρυνσης των επιστημονικών οριζόντων.
- στην απόκτηση γνώσης όσον αφορά τη χρήση των διαφορών στατιστικών τεχνικών και μεθόδων.
- στην απόκτηση, μέσω της συστηματικής εφαρμογής των σχετικών μεθόδων, των απαραίτητων ικανοτήτων προσαρμογής στις πραγματικές ερευνητικές διαδικασίες ειδικά ως προς την αναζήτηση, την επεξεργασία και την ερμηνεία αξιόπιστων πληροφοριών. Στο πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να διεξάγουν, σε πραγματικές συνθήκες, μια επιστημονική έρευνα μικρής όπως και μεγάλης κλίμακας.
- στην απόκτηση ικανοτήτων για κριτική ανάλυση, αξιολόγηση και σύνθεση πολύπλοκων και πολύ διαστατών εννοιών
- στο σχεδιασμό και ολοκλήρωση αυτόνομης εργασίας
- στην άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- στην προαγωγή της προόδου της κοινωνίας της γνώσης και παράγωγη νέων ερευνητικών ιδεών
- στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης