Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα παρέχει στους φοιτητές μια ολοκληρωμένη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι ψηφιακές τεχνολογίες (π.χ. Μεγάλα Δεδομένα, Τεχνητή Νοημοσύνη, Εικονική Πραγματικότητα, Διαδίκτυο των Πραγμάτων κλπ.) και τα νέα μέσα, όπως τα Κοινωνικά Δίκτυα, ενσωματώνονται στις διαδικασίες του χωρικού σχεδιασμού για την ενίσχυση της αστικής ανθεκτικότητας, της βιωσιμότητας και της διακυβέρνησης.
Σε σχέση με τα παραπάνω, το μάθημα εστιάζει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μετασχηματισμού των μεθόδων χωρικού σχεδιασμού και διακυβέρνησης στην ψηφιακή εποχή. Το μάθημα προσεγγίζει τον σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση ως δυναμικές και αλληλεξαρτώμενες διαδικασίες, όπου η τεχνολογία δεν αποτελεί απλώς εργαλείο αλλά παράγοντα μετασχηματισμού του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και οργανώνουμε τον χώρο. Παρέχει θεωρητική κατάρτιση σε έννοιες όπως ο πολυεπίπεδος σχεδιασμός και η κουλτούρα σχεδιασμού, η συμμετοχική διακυβέρνηση, οι «έξυπνες πόλεις», η βιώσιμη και ανθεκτική ανάπτυξη, καθώς και η ψηφιακή καινοτομία στον δημόσιο τομέα, και συμβάλλει στην κατανόηση των θεσμικών πλαισίων και των μοντέλων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με έμφαση στον ρόλο των δεδομένων, της διαφάνειας και της συμμετοχής των πολιτών. Περιλαμβάνει επίσης παραδείγματα πρακτικής εφαρμογής, και αναδεικνύει ηθικά και νομικά ζητήματα στον ψηφιακό χωρικό σχεδιασμό.
Το μάθημα προσφέρει επίσης εμπεριστατωμένη θεωρητική και εφαρμοσμένη γνώση του πεδίου της ψηφιακής μετάβασης των μεταφορών με γνώμονα τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές αποκτούν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο για την κατανόηση των χαρακτηριστικών της ψηφιακής μετάβασης στον τομέα της αστικής κινητικότητας και τη γνώση του σύγχρονου πλαισίου πολιτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρουσιάζονται αναλυτικά παραδείγματα από την εφαρμογή της τεχνολογικής καινοτομίας στα μέσα και στις υπηρεσίες αστικών μεταφορών (π.χ. αυτόνομη οδήγηση, διαμοιρασμένη κινητικότητα και Κινητικότητα ως Υπηρεσία) και των επιπτώσεών τους στη βιώσιμη κινητικότητα και βιώσιμη αστική ανάπτυξη γενικότερα. Περιγράφονται οι διαδικασίες του στρατηγικού σχεδιασμού των αστικών μεταφορών μέσα από το πρότυπο των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) με έμφαση στην ενσωμάτωση σε αυτές προσεγγίσεων και ψηφιακών εργαλείων δημόσιας συμμετοχής. Ακόμη, γίνεται συσχέτιση της ψηφιακής μετάβασης σε άλλους τομείς, όπως στην περίπτωση της τηλεργασίας, με τον τομέα των μεταφορών και της αστικής κινητικότητας.
Γενικές Ικανότητες
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών.
• Συνεργασία και πρωτοβουλία στη λήψη αποφάσεων, αντιμετωπίζοντας ειδικά αντικείμενα από τον πραγματικό κόσμο με τη μορφή μελέτης περίπτωσης.
• Ατομική εργασία με διακριτούς, αυτόνομους ρόλους για την επιτυχή αντιμετώπιση του εκάστοτε αντικειμένου ανάλυσης.
• Ανάλυση και αξιοποίηση της διεθνούς βιβλιογραφίας.
• Αξιοποίηση των γνώσεων που έχουν λάβει έως τώρα και σύνθεση δεξιοτήτων που έχουν αναπτύξει.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης στο πλαίσιο της εργασίας και των συζητήσεων στην τάξη.
• Αυτοαξιολόγηση και συμμετοχή στην αξιολόγηση της δουλειάς των συμφοιτητών τους, οι οποίες θα παρουσιάζονται δημόσια κατά την εξέλιξη των μαθημάτων.